الخميس، 6 أغسطس 2009

الأيام الحلوة


الأيام الحلوة بتعدي في ثواني

الأيام الحلوة ما بترجعش تاني


طعم الحب اتغير وقت الفرح صغير

أكبر لحظة ود وحب وصدق زمانها قصير


الحلو بيتمرر والجرح بيتكرر

نجرح نئلم نقسى ونظلم وغلطنا بيتبرر


اللي نحبه بنودعه واللي في إيدنا بنضيعه

واللي ناسينا عايش فينا واللي شارينا بنخدعه


ولا في الشدة حبايب ولا في الدمعة قرايب

كله في جرحك مرحك مرك نارك ألمك غايب


حبل الود اتسيب طعم الظلم يشيب

زمن الصدق وزمن الطيبة بقت حاجة بتتعيب


معنى الحب بنزيفه صوت الحق بنكتفه

واللي دابحنا ساكن روحنا واللي جارحنا بننصفه


ماشية الدنيا ودايرة فيها مراكب سايرة

ناس في مراكب ضايعة وناس في مراكب تايهة وحايرة


ناس أحزانها شديدة وناس سكتها بعيدة

ناس كل ما دمعتها بتدبل تطرح دمعة جديدة


في عز ألمنا وفي جرحنا بنتخلى عن بعضنا

وادي قصتنا، وادي حكايتنا وادي دنيتنا إنت وانا


بجد كلمات قوية وحقيقية قوي لايهاب توفيق

ما اعتقدش انه هييجي زيها ....

لكن ليه بعض الناس في حياتنا كده ؟؟؟؟؟

هناك 36 تعليقًا:

  1. مروه
    علي فكره انا بحب الاغنيه دي قوي
    كلماتها فعلا بتوضح قسوة الزمن والناس
    تحياتي

    ردحذف
  2. يابنتى انا قلتلك ان قلبك صافى وبالتالى احساسك عالى

    ودليل كده اختيارك للاغنية دى

    هقولك على اغنية لايهاب عاجبانى اوى واحب انك تسمعيها

    جرح الناس

    دايما رائعة يامروة وعلى فكرة اسمك عزيز اور عليا

    منى سلام مصرى دائما

    ردحذف
  3. والله اختيار موفق وان كان حزين شويه يامروى بس عموما احسن من اختيار لاغنيه زى كتاب حياتى ياعين

    ردحذف
  4. بحب الاغنيه دى
    كلماتها بجد جميله
    تقبلى مرورى يا ميرو

    ردحذف
  5. أجمل ما غني إيهاب
    للأسف كلامها كل واقعي بقسوته
    تحياتي

    ردحذف
  6. الاغنية ديه علي قد جمالها
    علي قد ما زعلت اكتر من اللي غناها
    بالذمة اللي يغني الاغنية ديه
    ينزل الشريط الاخير ده
    بغض النظر
    الكلمات طبعا تحفة
    وكانت اغنية معبرة جدااااااااااا
    سلام

    ردحذف
  7. مها
    وحشتيني قوي يا مهموهة
    عندك حق معانيها حقيقية
    تحياتي

    ردحذف
  8. لنحيا في اجواء الحب
    كلامك حلو جدا شكرا على المجاملة الغالية
    كل انسان جواه احاسيس كتير بيعبر عنها بطريقته
    وانا كمان بحب اسم محمد جدا
    نورتني يا محمد

    ردحذف
  9. أستاذ هشام
    فرحت قوي بكلمتك اختيار موفق
    وان كانت حزينة بس ده طبع الدنيا
    لأ مش لدرجة كتاب حياتي يا عين
    ده انا لو قعدت اشكر ربنا على نعمه علي والله العظيم مش هقدر أوفي عمري كله شكر له
    هو أعطاني وبيعطيني اكثر مما استحق
    شكرا على تواصلك الدائم الغالي
    تحياتي

    ردحذف
  10. رومانسية
    شكرا على مرورك الجميل وكلماتك الرقيقة
    ربنا يديم عليكي الحب والسعادة دايما
    نورتيني

    ردحذف
  11. micheal
    عندك حق الكلمات حتى بمرور الأيام بتأكدلنا
    انها صح جدا بس لازم الانسان يتفاعل مع الايجابيين
    ويعمل هو الصح وياخد بايد اللي حواليه
    تحياتي

    ردحذف
  12. وردة
    الاغنية معبرة بقدر كبير عن بعض انماط البشر
    ولو كل واحد خرج الطاقة الايجابية اللي جواه
    هنوصل لحالة عالية قوي من التفاهم والتسامح

    بصراحة انا ما اعرفش ايهاب توفيق نزل اغاني ايه
    ومش بهتم بيه ولا بغيره انا نزلت الكلمات دي
    علشان معناها بس

    مبسوطة جدا من رأيك يا وردة بجد نورتيني
    تحياتي

    ردحذف
  13. دعوة على مدونة نجاح ورا نجاح

    ردحذف
  14. مدونتك رائعه
    ولكن ادعوكى لتسمعى كلمات اخرى لمطرب من زمن مضى
    أسأل روحك
    لام كلثوم ستجدين فيها معانى تفوق الوصف
    وفى الختام كلا يبكى على ليلاه
    تحياتى

    ردحذف
  15. عجبي علي الصَّخرْ
    من فعل الزمان بيدوب
    والجسم لمَّا ابتلي
    ذي الحليب بيروب
    واللوح بياكله الصدا
    ويتوه المكتوب
    وناس تموت يا زمن
    ولا حد يدري بهمْ
    إلا شهيد الوطن
    خلاَّ الزمان مغلوب

    الاغنية دي رجعتني تسع سنين لورا
    الله يسامحك ويباركلك
    ههههههه

    ردحذف
  16. اغنية جامدة واختيار موفق

    الجرح بيتعدى دايما


    بصى لقدام دايما

    بس انا عايز اعرف الحالة اللى انتى فيها اللى خليتك تنشرى الاغنية دى

    اتمنى تنشريها فى التدوينة الجاية

    لو مجروحة هتخفف الجرح

    تقبلى مرورى

    ردحذف
  17. لنحيا في أجواء الحب
    تمام يا فندم جاية حاااالا
    علم وسينفذ
    تحياتي

    ردحذف
  18. طبيب فقد الأمل
    الأروع هو مرورك اللي بجد اسعدني
    حاضر هسمعها وحاسة انها هتبسطني هههههه
    قصدي هتعيشني الحالة معاها
    تحياتي واحترامي

    ردحذف
  19. أحمد الصعيدي
    نورت مدونتي بالكلام الرائع
    ولكن تذكرني بالخير اذا ما أحسست يوما
    بلذة السمع في غير معصية
    لكن ممكن اعرف اشمعنى 9 سنين بالذات ؟!!

    ردحذف
  20. واحد يعرفك
    بشكرك على كلمة اختيار موفق
    والله ببص لقدام بس انا في الاخر مجرد بشر
    الحالة اللي خلتني انشرها موقف شفته بعيني
    خلاني اعرف ان الدنيا ما بتبقاش على حال واحد
    والايام دوارة لكن صدقني خلاص احساس الحالة دي راح
    ودلوقتي ملبوخة في موضوع كده !!!! مهم حبتين
    ادعيلي ربنا يتممه على خير
    انت خلتني اتكلم يا واحد بجد اسعدني مرورك
    ربنا يوفقك : تحياتي

    ردحذف
  21. اذيك يامروة

    كل سنة وانتى طيبة

    معلش جيت متأخر بسبب المدونة

    والاغنية اللى كتباها بتفكرنى بذكريات

    العنوان الجديد للمدونة

    http://skystarslive.blogspot.com/

    دمتى بكل ود

    ردحذف
  22. اغنيه جميله جدا لمحمد منير وخالد عجاج

    اختيار موفق


    تحياتى اللاسعه

    ردحذف
  23. صديقتى العزيزة

    مروة

    احساسك بالأغنية عالى واختيارك ليها وكتابتها هنا


    يدل على قد ايه انتى بتلمسى الحاجات
    وتحسى بيها

    وعايز اقولك انها وصلتنى بشكل مختلف لما نشرتيها

    بالتوفيق دائما

    ردحذف
  24. انا دخلت علقت تانى
    ونسيت ادعيلك

    يارب يوفقك
    يارب
    يارب
    يارب
    يارب
    يارب

    ومالييش دعوة انا عايزك تنشرى الحالة

    بالتوفيق ل 3 مرة

    ردحذف
  25. بعيدا عن كلمات الأغنية

    المدونة رائعة

    ردحذف
  26. ياااااااااااااااااااااا

    فكرتينى باغنية بحب كلامها اوى


    بس انا مش بحاول اسمع الاغانى دى حاليا

    لانها بتخلى عقل الانسان يفكر بشكل سلبى

    احنا محتاجين امل

    وجهد وتفكير وارادة

    عشان يبقوا الزاد بتاعنا فى رحلة الحياة

    ردحذف
  27. سماء
    الله يسلمك يا سمسمة انا بخير الحمد لله
    كل سنة وانت بالف خير وسعادة ونجاح
    وربنا يجعل ايامنا اللي جاية أحسن بكتير
    من اللي فاتت
    نورتيني وبالتوفيق دايما

    ردحذف
  28. لاسع افندي
    شكرا على مرورك وكلماتك الحلوة
    بس الاغنية لايهاب توفيق
    دمت بكل ود

    ردحذف
  29. واحد يعرفك
    وانا بقول المدونة منورة ليه
    المناضل والمكافح واحد عندي بنفسه
    يا اهلا وسهلا
    عندك حق في اللي قلته
    بالتوفيق لك ايضا
    تحياتي

    ردحذف
  30. واحد يعرفك
    انت قلبك طيب قوي
    ربنا يتقبل منك ويكتب لنا كلنا الخير
    والله انا مش عاوزة ازعلك بس انا نسيت خلاص
    سماح المرة دي ... تمام
    دمت بكل ود

    ردحذف
  31. حاول تفتكرني
    نورت مدونتي المتواضعة
    اسعدني مرورك الطيب
    دمت بكل ود

    ردحذف
  32. بزنش تعيش
    وانا كمان بحب كلماتها قوي
    الكلمات بتمثل شيء من الحقيقة لكن
    ما تخافش مش بتأثر عليا لأني بتذكرها
    لما بشوف حاجات بتدل عليها

    احنا محتاجين امل

    وجهد وتفكير وارادة

    عشان يبقوا الزاد بتاعنا فى رحلة الحياة

    عندك حق جدا ورأيك سليم
    ربنا يبارك فيك ويوفقك للافضل دايما
    أسعدني مرورك
    تحياتي

    ردحذف
  33. مروة انتى مكسله ليه عن الإصدارات متعودتش منك كده على فكرة انا كاتب اصدار جديد ويهمنى رايك فيه
    هشام

    ردحذف
  34. عايزن بوست جدييييييييييييييييييييييييييد

    ردحذف
  35. هشام .. حلم بيعافر

    تاخير كتابتي غصب عني والله
    انا عندي امتحان يوم الثلاثاء
    مسبب لي قلق , ادعولي

    دمتم في احسن حال

    ردحذف